FAQ

Har du en fråga?

Vi är fulla av svar

Har du en fråga gällande en produkt, portalen eller något annat? Våra mest vanligt förekommande frågor och svar hittar du listade nedan.

Frågorna är grupperade – produkter till vänster, portalen i mitten och övriga frågor till höger. Hittar du inte svaret på din fråga är det bara att höra av dig!

Produkter

Personalliggaren säger att ett kort är blockerat, vad gör jag?

Kontrollera att kortet är aktivt hos ID06 genom att logga in i deras portal. Det händer att kort som tidigare varit aktiva inaktiveras hos dem av olika anledningar. Om kortet är aktivt är det bara att kontakta vår support så hjälper vi dig!

Hur låser jag tavlan så att inga obehöriga kan logga in innan de blivit inskrivna?

Detta är inget du som administratör kan göra själv. Vänligen kontakta vår support så hjälper vi dig! Du hittar kontaktuppgifterna nedan.

Varför blinkar personalliggaren bara rött?

Den vanligaste anledningen till att personalliggaren bara står och blinkar rött är för att den inte är kopplad till ett specifikt projekt. Läs om hur du ska göra i manualen nedan!
Manual för att koppla personalliggare till projekt

Hur gör jag för att kunna öppna grindar/dörrar med mobilen?

Leta upp personen i Personal i menyn till vänster, dubbelklicka på raden med personens namn och bocka sedan i rutan på raden där det står “Upplåsning med mobiltelefon”. OBS! Glöm inte fylla i mobilnummer och e-postadress, de uppgifterna behövs för att det ska gå att spara. Ett sms går ut till det mobilnummer som är kopplat till personen med länk till webbsidan för mobil upplåsning samt länk för att välja lösenord. För att kunna se dörrarna/grindarna i gränssnittet behöver de läggas till under mobila rättigheter i en rättighetsgrupp (förslagsvis fullständig) samt se till att personerna som fått mobil upplåsning är tilldelad den rättighetsgruppen.

Kundportalen

Hur lägger jag till en ny administratör?

Leta upp personen i Personal i menyn till vänster, dubbelklicka på raden med personens namn och ändra sedan användarnivå till System- eller projektadministratör. OBS! Glöm inte fylla i mobilnummer och e-postadress, de uppgifterna behövs för att det ska gå att spara. Är det en projektadministratör är det viktigt att hen läggs till i projektet också. Det gör du genom att bocka i rutan i raden med personens namn och sedan ’Lägg till i detta projekt’

Hur ger jag någon rättigheter?

Det smidigaste är om du läser vår manual över hur du sätter upp rättighetsgrupper nedan. Personen behövs läggas in i projektet. Detta görs lättast via inläsning med personalliggaren, USB-kortläsaren eller från fliken ’Personal’ i kundportalen.
Manual för att sätta upp rättighetsgrupper

Hur kommer jag igång med ett projekt?

Är du befintlig kund loggar du in i din portal (länk finns i mailet ID06 Invite) och klickar på Projekt i menyn till vänster och sedan ’Skapa nytt’. Fyll i uppgifterna och spara. OBS! Om du har svårt att spara beror det sannolikt på att någon uppgift saknas. Det markeras med röda pilar till höger om fältet det berör.

Hur kopplar jag mina kortläsare och motorvred till ett projekt?

För att underlätta för dig har vi satt ihop en manual som du hittar nedan. Där får du svar över hur du lättast gör hen här kopplingen.
Manual för att koppla kortläsare och motorvred

Hur avslutar jag ett projekt?

För att avsluta ett projekt går du in i fliken ’Projekt’ i kundportalen. Gå till rätt rad och klicka på pennan längst ut till höger. Scrolla ner till slutet av sidan, klicka på ’Avsluta projekt’ och bekräfta. Nu är projektet avslutat och alla enheter som varit kopplade till projektet flyttas automatiskt tillbaka till er produktdatabas och drift & licens upphör.

Övriga frågor

Har ni någon app personalen kan använda?

Absolut. Vår app Entrance Connect finns på både App Store och Google Play. För att användarna ska se projektet när de loggar in är det viktigt att de är tillagda i projektet. Har ni en personalliggare kopplad till projektet hamnar de där automatiskt när de lägger sitt kort mot den första gången. Saknar ni Personalliggare behöver ni manuellt lägga till dem.

Måste jag betala licens för en hel månad även om jag avslutar projekt innan?

Skulle du avsluta ett projekt 1-3 dagar in på en ny månad så behöver du inte betala för hela den månaden. Startar du 3 dagar innan ny månad så behöver du inte betala för den gångna månaden.

Projektet är avslutat hos Skatteverket, varför fortsätter jag få fakturor?

Det finns ingen koppling mellan Skatteverket och Entrals kundportal, så även om du avslutat projektet hos Skatteverket så måste du också avsluta det i vår kundportal för att fakturorna ska upphöra.

Varför dyker inte mitt projekt upp i appen?

För att du ska kunna hitta ditt projekt i appen måste du vara inläst i det specifika projektet. Detta kan göras manuellt, med hjälp av USB-kortläsare alternativt en fullkortsläsning via personalliggaren. Så fort du blivit inläst kan du logga in i appen och börja använda den för ut- och incheckning.

Hur fungerar drift & licens?

Alla enheter som är kopplade till en plats i ett projekt medför en drift & licenskostnad.

Vart vänder jag mig för att hyra era produkter?

Vi har flera samarbetspartners som hyr ut våra produkter, de största är Cramo och Renta men vi finns även representerade på exempelvis Rondellen maskinuthyrning och Derome maskinuthyrning. Vill du ha mer information om var du kan hyra våra produkter, kontakta oss så hjälper vi dig!

Hjälper ni till med montering och installation?

Vi har inga egna montörer men kan ombesörja installation och montering av våra produkter i samråd med våra samarbetspartners. Vi skickar då en bokningsförfrågan till dem och sedan återkommer de till er med en bekräftelse och bestämmer tid och dag för installation.

Varför avslutas inte mitt projekt automatiskt?

Detta har att göra med att ni ska vara säkra på att ni har tillgång till alla produkter under hela projektet. Även om det står ett slutdatum i kundportalen händer det att projekt drar ut på tiden och då riskerar ni att stå där utan möjlighet till korrekt inskrivning.

Vem kontaktar jag för fakturafrågor?

För att komma i kontakt med vår ekonomiavdelning är det enklaste att mejla till ekonomi@entral.se så återkommer vi så snart vi kan.

Hur kontaktar jag er support?

Vår support når du enklast på telefon 0501-590520 alternativt support@entral.se. Supporten är öppen måndag-torsdag 07-16 (lunchstängt 12-13) och fredag 07-12.

Vad innebär personuppgiftsbiträdesavtal?

Detta har med GDPR att göra. Vi på Entral är underleverantör av personuppgifter från ID06 vilket gör att ni måste skriva på ett personuppgiftsbiträdesavtal. Länk till detta avtal hittar du i kundportalen.

Nyhetsbrev

J

Prenumerera nu

För att få våra nyheter direkt i din inbox

Kontakta oss

Vad gäller ditt ärende?

5 + 6 =